FOF

FOF er på en teknologisk rejse mod cloud, men insisterer på at få den menneskelige faktor med, både når det gælder brugere og leverandører.

Hent som pdf

    Klar tale og den rette rådgivning

    FOF er på en teknologisk rejse mod cloud, men insisterer på at få den menneskelige faktor med, både når det gælder brugere og leverandører.

    Folkeligt Oplysningsforbund er ikke som de fleste andre virksomheder, men bygger på en verdensberømt tradition med rod i grundtvigianismen fra første halvdel af det 19. århundrede: Den danske folkeoplysning.

    FOF’s simple og ædle formål er at gøre den enkelte borger klogere på livet og dermed en aktiv deltager i samfundet - uden at ty til traditionel skolegang eller eksamensbeviser. Hvert år får mere end en kvart million danskere nye indsigter fra FOF’s kurser, foredrag og udflugter, hvor man kan udvide sindet med alt fra yoga til musikhistorie.

    Det er vigtigt for mig at kunne gribe telefonen, tale med nogen og få klar besked. Det får jeg hos Itadel, og det er utrolig værdifuldt for os som kunde.

    - Henrik Andersson, It-chef, FOF

    Infrastruktur med nærvær

    Det dybere formål præger stadig forbundet i dag, selvom det agerer på kommercielle vilkår, siger Henrik Andersson, der har været it-chef siden 2016.

    ”Vi er ikke lønførende, som min chef siger, og der er altid meget at se til. Derfor har vi en kultur præget af frivillighed og sammenhold. Det vil også sige, at enten er du ansat her i kort tid, eller også bliver du hængende. Jeg vil ikke sige, det er som en familie, men et fællesskab.”

    Menneskelige relationer er en kerneværdi, også når det gælder it-leverandører og samarbejdspartnere, fortæller Henrik Andersson.

    ”Det vigtigste er selvfølgelig, at teknologien virker, men når den ikke gør det - og vi ved alle, at det sker på et tidspunkt - er det vigtigt for mig at kunne gribe telefonen, tale med nogen og få klar besked, som jeg kan gå videre til mit bagland med. Det får jeg hos Itadel, og det er utrolig værdifuldt for os som kunde. Jeg kalder det infrastruktur med nærvær.”

    Cloud og convenience øger produktiviteten

    FOF’s rejse mod en effektiv infrastruktur startede i 2017, fortæller Henrik Andersson.

    ”Vi havde kørt en helt klassisk driftsmodel med lokale servere i hver afdeling rundt omkring i landet. Nu var der imidlertid behov for yderligere digitalisering af forretningen, samtidig med at GDPR stillede en række nye krav til opbevaring og behandling af persondata. Derfor måtte vi gøre noget ved infrastrukturen, og der var tydeligvis behov for noget mere centraliseret. Vi tog springet fuldt ud og samlede det hele i en Citrix-sky hos Itadel.”

    Organisationen skulle lige vænne sig til den nye struktur, men i dag er den højt værdsat.

    ”Det bedste ved Citrix er netop, at det er centralt. Du skal bare have en PC med internetforbindelse, og så virker det. Det værste, der kan ske, er, at din PC bryder sammen, men så bruger du bare en anden. Og nok så vigtigt, lige meget hvorfra du logger på, møder du nøjagtigt samme vindue, du havde sidst. Den ‘convenience’ betyder virkelig meget for brugeroplevelsen og dermed tilfredsheden hos vores kunder, dvs. brugerne.”

    Med Itadel får jeg altid klar tale og den rette rådgivning - også selv om den anbefalede løsning ikke nødvendigvis harmonerer med Itadels egne kommercielle interesser. Det synes jeg er stærkt.

    - Henrik Andersson, It-chef, FOF

    Faktisk er systemet så populært, at det har øget produktiviteten. ”Når noget er nemt at have med at gøre, arbejder folk også mere.

    Fortællingen fra vores skoler er, at man nu også logger på og arbejder hjemmefra uden for normal arbejdstid, fordi du bare skal sætte dig ned med computeren, og så er du i gang.”

    All-in med Microsoft, måske

    Nu står FOF’s infrastruktur over for en ny fase, hvor planen er at migrere til Microsofts cloud, forklarer Henrik Andersson.

    ”Vi er i gang med at implementere et nyt fælles administrationssystem, udviklet i samarbejde med aftenskolerne. Det kommer til at ligge i Azure, og vi står nu i en situation, hvor vi kan gå ‘all-in’ med Microsoft i skyen.”

    Henrik Andersson er dog ikke sikker på, man er klar til at forlade Citrix-løsningen, og igen er det den menneskelige faktor, der vejer tungt.

    ”Teknologisk vil vi ikke længere have behov for en Citrix-sky, når det hele skal køre hos Microsoft, men jeg må indrømme, jeg er stærkt i tvivl. Brugerne er nemlig utrolig glade for Citrix. Det er lækkert, det fungerer, og brugerne har i den grad vænnet sig til løsningen, at jeg tøver med at gå bort fra den. Den teknologiske fornuft siger altså én ting, men det gælder også om at lytte til brugerne og deres oplevelse af situationen.”

    Partnerskab med klar tale

    Uanset det endelige valg af fremtidig infrastruktur, så har FOF allerede fundet sin samarbejdspartner og Trusted Advisor i Itadel, lyder det fra Henrik Andersson.

    ”Alle taler om pris, men efter at have indhentet en række konkurrerende tilbud, kunne vi konstatere, at det nogenlunde kostede det samme. Der er nogen, som dumper priser, men det betragter vi som useriøst, specielt når det gælder noget så forretningskritisk som infrastruktur. Derfor er tillid afgørende for os. Partnerskab er et stort ord at bruge om en leverandør, men det passer meget godt i denne sammenhæng. Med Itadel får jeg altid klar tale og den rette rådgivning - også selv om den anbefalede løsning ikke nødvendigvis harmonerer med Itadels egne kommercielle interesser. Nogle vil måske sige, det er naivt, men jeg synes, det er stærkt - at man hviler nok i sine egne kompetencer og værdier til at skære igennem og zoome ind på, hvad der er rigtigt.”

     

    Fakta om FOF

    Folkeligt Oplysningsforbund (FOF) startede i 1947 og har følgende formål: fastholdelse og fordybelse i den kristelig-humanistiske kulturtradition for at udvikle den enkelte til et rigere menneske- og samfundsliv. FOF vil styrke danskernes kompetencer.