Profil Optik

Profil Optik har én samlet it-løsning til 365 butikker i tre lande.

    Profil Optik og Synsam har 365 butikker i Danmark, Norge og Sverige, der alle sammen skal have adgang til centrale it-systemer. Da Profil Optik overgik til kapitaleje, var der behov for et datacenter, der kunne huse en samlet it-løsning for alle butikkerne i samtlige lande.

    Ønsket om en central løsning

    Profil Optik indgår i september 2008 en aftale med Itadel om en central ERP-løsning, som har integration til butikkerne i Danmark. Efter et år bliver den samme løsning integreret i Norge og Sverige.

    - Vi ønskede at finde hosting partner, der var en stor og seriøs spiller i markedet. Men ikke alt for stor forstået på den måde, at vi ikke ønskede at være en lille fisk i et stort hav. Vi var på udkig efter en partner, der havde en fornuftig størrelse i forhold til os selv og vores behov, fortæller Jørgen Zangenberg. - Desuden var det af betydning, at Itadel er anerkendt i markedet, har flere års erfaring og en størrelse, der tillader fleksibilitet og har forståelse for vores forretningsbehov. Herudover har vi behov for professionelt modspil - at nogen siger: "det her fungerer ikke". Det får vi hos Itadel, uddyber Jørgen Zangenberg.

    Profil Optik har deres egen serverpark ved Itadel

    Løsningen er en række centrale servere, der er placeret i Itadels datacentre. Her har driftsteknikere og it-specialister ansvaret for at drive og vedligeholde serverne. Løsningen består af Microsoft miljøer, primært Hosted Exchange, Citrix XenApp Servere, Dynamics AX, SQL-servere og Domain Control. Itadel indberetter cirka 1.500 Exchange-klienter og virusbeskytter op mod 2700 klientmaskiner. Desuden er der planer om forskellige udvidelser.

    Sparer på den interne it-bemanding

    For at få adgang til de nyeste kompetencer og et samlet og effektivt it-system, har Profil Optik og Synsam valgt at lade Itadel stå for de centrale servere i hele Norden. Der er tre interne tekniske medarbejdere; to netværksadministratorer og en it operation manager. Internt er fokus på applikations- og forretningsudvikling og den aftale, de har med Itadel, går på servere og ikke klientdelen. Derfor har de ansat it-medarbejdere til den del, som Itadel ikke varetager.

    - Vi har en lille håndfuld it-ansatte til den daglige klientadministration, og så bruger vi Itadel som sparringspartner. Vi er meget glade for den løsning, vi har. Den fungerer upåklageligt, og vi kunne ikke have gjort det bedre selv, fortæller Jørgen Zangenberg.

    Når Profil Optik i fremtiden skal koble flere af deres butikker på den nuværende løsning, kan den nemt skaleres op og tilpasses. For det er den designet til.

    Om Profil Optik

    Siden 1971

    Profil Optik blev grundlagt i 1971 med 25 butikker og omfatter i dag 365 butikker i Danmark, Norge og Sverige. Alene i Danmark har Profil Optik 135 butikker, der enten er selvstændige eller en del af en kapitalkæde.

     

    2500 medarbejdere

    Profil Optik befinder sig i markedet for service, kvalitet og mode med fokus på midt- og highend delen af optikermarkedet. Virksomheden tæller mere end 2.500 medarbejdere i både egne og franchise butikker.